Het Canadese Arc’teryx is een van de meest vooruitstrevende outdoor kledingmerken. Wat maakt hun producten kwalitatief zo ijzersterk? Designer Tanya Hall neemt on mee in het productieproces.
“Het begint allemaal met empathie. Je moet de behoeften van de gebruikers herkennen en hun problemen identificeren. Als je dat plaatje rond hebt, dan kun je doelen gaan stellen.” Aan het woord is de 41-jarige Tanya Hall, Apparel Design Manager van Arc’teryx Essentials. Het merk bestaat nu een kleine dertig jaar en fabriceert shirts, fleeces en broeken, maar bovenal jassen van de allerbeste kwaliteit.
Met name in de wereld van het klimmen, skien en alpine is het merk leading. De ontwerpen zijn functioneel, minimalistisch en tijdloos en hebben als doel: lang kunnen presteren in de meest extreme omstandigheden die de elementen van de natuur ons te bieden hebben.
Het testen van een jas kan soms wel twaalf maanden duren
“Van het eerste ontwerp tot de oplevering van de producten duurt ongeveer twee jaar. In de tussentijd wordt er volop getest met alle materialen en samenstelling, waardoor de producten continu worden verbeterd,” vertelt Tanya. De Research & Development projecten kunnen nog veel langer duren, want dat is een voortdurende herhaling van prototypes testen, falen en daarvan leren.
"ALLE INGREDIËNTEN ZIJN HIER AANWEZIG OM BAANBREKENDE PRODUCTEN OP TE LEVEREN"
Het design center, gevestigd in New Westminster in British Columbia, is dan ook verworven tot een strak engineering laboratorium. Compleet met industriële shop, alle benodigde fabricatie tools en state of the art wasmachines. Alle ingrediënten zijn hier aanwezig om baanbrekende producten op te leveren.
Het Arc'teryx hoofdkantoor in British Columbia, Canada
Bij Arc’teryx zien ze design dan ook niet als een formule die met een paar klikken succes oplevert, maar als duurzaam proces. “Als we weten wat de behoeften en problemen van onze gebruikers zijn, dan is de volgende stap om het juiste materiaal te bepalen,” aldus Tanya. “Het lijkt misschien een simpele keuze, maar deze beslissing heeft de grootste impact op hoe ons product gebruikt gaat worden. Die testfase kan soms wel een jaar of langer duren voordat we de definitieve keuze maken.”
State of the art design center
"ALLE INGREDIËNTEN ZIJN HIER AANWEZIG OM BAANBREKENDE PRODUCTEN OP TE LEVEREN"
Als het materiaal eenmaal is bepaald dan worden samples gemaakt. De designers werken samen met Design Developer en het Product Team. In deze teams zitten patroonmakers, productontwikkelaars en sample makers. Zij zijn allemaal expert op hun gebied, maar uiteindelijk werken ze allemaal samen om de juiste visie van het product over te brengen. “Voor één stijl werken we wel drie tot vier verschillende concepten uit, die weer leiden tot vijf verschillende prototypes.
Als een prototype sample volledig klaar en goedgekeurd is, wordt het naar een van onze 22 fabrieken elders in de wereld gestuurd het te laten maken. Kunnen ze het in de fabriek reproduceren naar onze kwaliteitsstandaard, dan is de counter sample goedgekeurd. Vervolgens gaat het Grading Team ermee aan de slag. Zij zorgen dat het product in verschillende maten verkrijgbaar is en laten in de fabrieken een sample in elke maat maken. Daarna worden de producten nog aangepast waar nodig en als dat is goedgekeurd, gaan we over op productie.”
Je snapt dat producten van dergelijke topkwaliteit niet voor een mueslireep en een flesje water over de toonbank gaan. De prijzen van de jassen variëren tussen de 300 en 900 euro. “Omdat we alles in-house ontwerpen en maken en de beste materialen gebruiken, komen onze producten met een prijskaartje. De extreem gedetailleerde aandacht is cruciaal is om de beste producten te vervaardigen. Het is niet alleen een fraai design, we brengen decennia aan ervaring mee.
"UITEINDELIJK DRAAIT HET OM DUURZAME KWALITEIT"
Onze Alpha SV jas is bijvoorbeeld ontworpen om de zwaarste weersomstandigheden te kunnen doorstaan. Dan kun je het je niet veroorloven dat je product niet goed werkt,” legt Tanya uit. Uiteindelijk draait het om duurzame kwaliteit bij dit soort producten. Je jas moet langer meegaan dan één winter. Als je dat zoekt, dan zit je goed bij Arc’teryx. Het is niet voor niets dat doorgewinterde outdoor sporters als professionele skiërs en bergbeklimmers met deze kleding de meest hardcore avonturen trotseren.
Ben je benieuwd naar andere producten van dit merk? Neem eens een kijkje bij de Bever collectie van Arc'teryx. Je nieuwe aanwinsten kun je testen tijdens een goed voorbereide bergwandeling. Of ga terug naar ons blog.
Dit artikel verscheen ook in de wintereditie 2018/2019 van ons outdoormagazine Buitentijd. Om meer te lezen neem je hem mee in een van onze winkels.
Tekst: Chris Riemens
Beelden: Arc'teryx