Duurzaamheid is niet langer iets exclusiefs. Tegenwoordig wordt van alle merken verwacht dat ze hun steentje bijdragen om de wereld een betere plek te maken. Als groot bedrijf heb je namelijk een ongelofelijke impact. adidas weet dit als geen ander. Daarom zet het merk zich al meer dan 20 jaar in voor onze planeet. En dat doet het met jou!
Wist je dat er 500 keer meer stukjes plastic door de oceaan zweven dan er sterren in ons Melkwegstelsel zijn? En elk jaar belandt er naar schatting 8 ton plastic in onze oceanen. Om dit proces tegen te gaan heeft adidas duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Als we de grond waarop we ons bevinden niet beschermen, hebben we straks immers geen plek meer om te sporten.
Al meer dan 20 jaar is adidas toonaangevend op het gebied van duurzaamheid. Het van oorsprong Duitse bedrijf was het eerste dat eco-innovaties op de massamarkt bracht en leidde de industrie met het eerste duurzaamheidsrapport. Ook is adidas een van de oprichters van baanbrekende initiatieven als Better Cotton, Leather Working Group en Fair Labor Association.
adidas is bewust bezig met het aanpakken van hun ecologische voetafdruk. Het merk heeft als doel om in 2024 volledig over te gaan op het gebruik van gerecycled polyester in hun producten. De toewijding van adidas komt tot leven via de zogenaamde ‘Three Loop-strategie’. Deze strategie richt zich op het creëren van drie categorieën aan duurzamere producten.
De eerste categorie is de Recycled Loop - Made from Recycled Materials. Dit zijn producten gemaakt van gerecyclede materialen. Deze categorie wordt gekenmerkt door de volledig duurzame Primeblue en Primegreen-stoffen. Primeblue bevat Parley Ocean Plastic: een stof gemaakt van plastic afval uit de zee. Primegreen is gemaakt van volledig gerecycled plastic. In dit blog lees je hoe zo’n stuk plastic wordt omgetoverd tot een high-performance product.
De tweede categorie in adidas’ strategie is de Circular Loop - Made to be Remade. Dit zijn producten waarvan de levenscyclus na elk gebruik voortduurt. Deze categorie draait om het maken van een product dat gemaakt is om opnieuw te maken. Dit vertaalt zich in het recyclen van alle elementen van een product en het vervolgens weer opnemen in de toeleveringsketen.
De derde categorie is de Bionic Loop - Made with Nature. Deze symboliseert de visie van adidas om een toekomst te creëren waarin elk product meerdere levens kan hebben en vervolgens terug kan keren naar de natuur. Dit houdt in dat materialen die niet per definitie gerecycled kunnen worden tot nieuwe producten, teruggegeven kunnen worden aan de natuur. En dat met minimale schade aan het milieu. Een voorbeeld hiervan zijn biologisch afbreekbare garen.
Het maken van kwaliteitsproducten is net zo belangrijk als het verminderen van afval, fatsoenlijke arbeids-, gezondheids- en veiligheidsnormen, het verfijnen van productiemethoden, het innoveren van gerecyclede materialen en het activeren van gemeenschappen om het bewustzijn van plastic afval te vergroten. Het gaat om het hele duurzame plaatje, niet alleen wat je in de schappen ziet.
Nu je weet dat adidas oceaanplastic verwerkt in veel van hun producten, tippen we graag een aantal van onze favorieten. Het adidas Terrex Hike Tee Shirt is hét shirt voor actieve buitenmensen. Je kunt het gebruiken voor vrijwel elke buitenactiviteit: de AEROREADY-technologie voert vocht effectief af om je stap na stap droog en gefocust te houden. Én het shirt is gemaakt met Parley Ocean Plastic.
Speciaal voor hardlopers is er het Designed 4 Running T-shirt. Dit shirt bestaat voor 100% uit gerecycled polyester en het garen voor 50% uit Parley Ocean Plastic. Maak je hardloopoutfit vervolgens compleet met een paar adidas Ultraboost 22-schoenen. Want ja, deze schoenen bestaan ook uit oceaanplastic!
Benieuwd welke adidas-producten een duurzamere keuze zijn? Hier vind je de volledige duurzame collectie van adidas.
De strijd tegen plastic afval moet op grote schaal gevoerd worden. Maar we kunnen ook zelf ons steentje bijdragen. Door te kiezen voor duurzamere producten, zoals de sustainable collectie van adidas neem je al een stap in de goede richting. En niet alleen omdat je nieuwe item van oceaanplastic gemaakt is en je daarmee indirect de wereld een stukje schoner hebt gemaakt. Voor elk verkocht Parley- of PRIMEBLUE-product wordt er namelijk nog meer plastic van de stranden verwijderd.
Wil je meer bijdragen aan schonere oceanen? Ieder jaar organiseert adidas Run for the Oceans. Dit jaar van 23 mei tot en met 8 juni. Tijdens dit evenement kun je jouw hardloop- of wandelkilometers toewijden aan het onderscheppen van plastic uit de oceanen. Wanneer je je aanmeldt bij de challenge in de adidas Running-app of Strava, onderschept adidas 1 plastic fles voor elke 10 minuten die jij beweegt. Kortom: hoe meer kilometers je loopt, hoe groter je bijdrage is! Van deze plastic flesjes maakt adidas vervolgens producten die jij weer bij Bever kunt kopen. In 2022 staat de teller op meer dan 700 miljoen actieve minuten. Dit staat dus gelijk aan ruim 70 miljoen plastic flesjes!
adidas ziet de mogelijkheden om wat het beste is voor de atleet beter te maken voor de planeet. Daarom creëert het producten met gerecyclede materialen, maakt het circulaire producten en ontwikkelen ze items die gemaakt zijn met natuurlijke materialen. Dat alles in de hoop anderen te inspireren om ook actie te ondernemen. Samen kunnen we de strijd aangaan tegen plastic afval.
En daar hebben we uiteindelijk allemaal profijt van. Want buiten is iedereen op z’n best. We vinden er rust, energie en vooral onszelf. Onze liefde voor buiten motiveert ons elke dag weer om Bever nog duurzamer te maken. Dat doen we door kwaliteitsproducten te verkopen, je te helpen bij het repareren en onderhouden van je outdoorspullen en te kiezen voor duurzamere merken, zoals adidas. Ook bezorgen wij online bestellingen zo veel mogelijk per fietskoerier. Hoe draag jij je steentje bij?