Bij Bever geloven we dat iedereen buiten op z’n best is en dat het belangrijk is om goed voor buiten te zorgen. Van een eigen hergebrukstraat tot een collectie gemaakt van spullen die daar binnenkomen. Bij Bever werken we elke dag weer hard om duurzame stappen te zetten. Want we weten: buiten heeft ons nodig! Duurzaamheidsmanager Christian vertelt er meer over.
Christian
• 34 jaar
• Al 2,5 jaar werkzaam als duurzaamheidsmanager bij Bever
• Heeft net een uitgebreide ‘clean climbing-expeditie' achter de rug
• De eerste Nederlander ooit die de Nuptse in Nepal heeft beklommen
“Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen Bever. Dat is het altijd al geweest”, begint Christian. “We houden van buiten en voelen de verantwoordelijkheid om goed voor buiten te zorgen. In essentie is duurzaamheid wie wij zijn. Het is niet slechts een laagje over de rest van de business heen: het ís de business.”
Het duurzaamheidsprogramma van Bever richt zich op verschillende aspecten, van het verduurzamen van panden tot afvalmanagement en het geven van goed advies. “Maar het belangrijkste is dat we als retailer in het midden van de keten zitten, tussen merk en consument. Dit betekent dat we de poortwachter zijn van wat er op de markt komt, maar ook de consument kunnen helpen om goed met spullen om te gaan.”
"We nemen deze rol als poortwachter heel serieus”, gaat Christian verder. "We willen samen met onze merken kijken hoe we onze collecties verder kunnen verduurzamen. Want de grootste impact kunnen we maken met de producten die we verkopen.”
Maar verduurzamen kost tijd. Christian legt uit: “We begrijpen dat verandering tijd vergt. Maar door ons eigen duurzaamheidsprogramma als voorbeeld te stellen, hopen we anderen te inspireren. We werken bijvoorbeeld samen met onze merken om tot steeds duurzamere oplossingen te komen. Hierdoor neemt bijvoorbeeld de ecologische voetafdruk per product steeds verder af.”
Eerste hulp bij onderhoud
Bever wil als winkelketen de verantwoordelijkheid nemen voor de eigen bijdrage aan een wereldwijd probleem van overproductie, overconsumptie en afvalbergen vol onnodig weggegooide producten.
“We focussen op onderhoud en reparatie, bijvoorbeeld door gratis onderhoud en reparatie op For Future Fridays en middels onze Care & Repair-campagne. Maar we willen ook graag het kennisniveau van klanten verhogen”, legt Christian uit.
Om klanten te helpen zelf de handen uit de mouwen te steken, zijn er daarom online onderhoudsgidsen. “Hierin kun je tips vinden om zelf aan de slag te gaan, bijvoorbeeld met het wassen van je donsjas of het impregneren van schoenen. Ook staan er op YouTube veel handige video’s om consumenten te helpen.”
Wasservice
Voor wie liever niet zelf aan de slag gaat, zijn er Bever-services. Denk aan schoenreparatie, het bijvullen van je slaapzak of het wassen van die donsjas die je zo graag draagt. Juist jassen is volgens Christian een onderbelicht onderwerp.
“Het is belangrijk om te weten dat wassen essentieel is om de functionaliteit van je product te behouden en de levensduur ervan te verlengen. Juist daarom willen we bewustzijn creëren en klanten hierbij helpen. We bieden daarom eigen onderhoudsproducten aan en een wasservice. Die laatste is dankzij het gebruik van zonnepanelen en een zonneboiler zelfs energieneutraal.”
Repareer wat je al hebt
Een ongeluk zit in een klein hoekje en dus kan je gear stukgaan. Maar dat betekent niet dat je meteen een nieuw product moet aanschaffen. Bever werkt daarom hard om klanten bewust te maken van die andere, duurzamere optie: reparatie.
“Voorheen werden reparaties soms gedaan door externe partijen”, vertelt Christian. “Maar sinds kort hebben we een eigen in-house atelier om outdoorkwaliteit te kunnen waarborgen. Ons team van reparatie-experts voert verschillende reparaties uit, van het herstellen van een complexe waterdichte rits, tot het vervangen van een knoop. Groot of klein, we kunnen het allemaal.”
...Bever veel materialen voor reparaties uit de eigen recyclestraat haalt?
Wil je toch iets aanschaffen, dan hoef je niet altijd iets nieuws te kopen. Soms geef je de voorkeur aan een goed, tweedehands product. Daarom vind je nu in tien Bever-winkels 2e Buitenkans-producten.
“Dit zijn producten die zijn ingeleverd bij een Buiten-Gebruikt inleverpunt, maar er nog gaaf uitzien of slechts een kleine reparatie nodig hebben”, legt Christian uit. “Onze reparatie-experts checken het product, wassen het en doen waar nodig een kleine reparatie. Vervolgens is het product klaar voor nieuwe avonturen en wordt het voor een kleinere prijs verkocht. En je krijgt gewoon een jaar garantie! Op ieder product lees je waarom het item een 2e Buitenkansje is geworden.”
Producten niet zomaar op de afvalberg laten belanden, maar een goed tweede leven geven. Dat is de missie. Een flinke uitdaging, vooral als je bedenkt dat er vorig jaar 30.000 kilogram aan producten werd ingezameld en gesorteerd in de Bever Recyclestraat.
Dat de verantwoordelijkheid niet direct bij Bever als retailer ligt, beseft Christian. Toch is hiervoor gekozen, vanwege het de complexiteit van het productaanbod. “Het is een uitdagend proces. We sorteren zelf alle producten en streven voortdurend naar de hoogwaardigste oplossing voor elke productstroom. Idealiter zorgen we ervoor dat het product bij ons in de winkel terugkomt. Dit lukt bijvoorbeeld al voor jeans, katoen, wol en synthetische tenten.”
Met deze materialen doelt hij op de Buitenmens-collectie: een collectie gemaakt van bij Bever ingeleverde buitenspullen. Een lang proces, waarbij materialen uit elkaar gehaald worden, garen opnieuw worden gemaakt en vervolgens worden gesponnen tot een nieuw product, zoals de Buitenmens-trui. Of de Buitenmens-reisaccessoires, die in het atelier van Fraenck worden gemaakt en voor 100% bestaan uit oude tenten.
“De Buitenmens-collectie is een product van veel enthousiasme. We hadden het niet voor elkaar gekregen als we niet sterk geloofden in dit concept. Het vergde veel werk om dit merk op te bouwen, in samenwerking met vele partners. Ons uitgangspunt was niet simpelweg het creëren van een nieuwe collectie, maar het vinden van een oplossing voor verschillende afvalstromen. Het vereiste een totaal nieuw perspectief op producten en productie en liet ons nadenken over alle mogelijke opties.”
Dat het niet altijd van een leien dakje ging, geeft Christian direct toe: “We zijn tegen de nodige obstakels aangelopen. Zo bleek het creëren van kwalitatieve materialen een lastig proces. Maar ook dat hoort erbij. Inmiddels hebben we een goede kwaliteit bereikt voor de producten die we voeren.”
Het is niet enkel Christians team die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Alle afdelingen binnen het bedrijf zien duurzaamheid als hun eigen verantwoordelijkheid. Juist hierdoor kunnen grote stappen worden gezet, vindt Christian. En elke stap telt, klein of groot, van iedereen.
Zo vind je in steeds meer Bever-winkels onderhouds- en servicebalies met productonderdelen voor reparaties. Hier kunnen Buitenexperts jou helpen met onderhouden en repareren van je spullen. Ook het uitbreiden van het reparatie-atelier en de wasservice staan op de to-dolijst, om zo de groeiende hoeveelheid reparaties goed te kunnen beheren.
Maar zelfs met alle verduurzamingen – en de award voor Sustainable Retailer of the Year – weet Christian dat er geen perfect eindpunt is. “We gaan sneller dan we ooit hadden kunnen denken, maar tegelijkertijd voelt het alsof we nog maar net zijn begonnen. De award benadrukt echter dat we ons in de juiste richting bewegen en de juiste dingen doen. We zijn op weg naar nog veel meer moois!