SALE - Nu extra producten toegevoegd!
Zuurstof, voedsel, biodiversiteit… De oceanen geven ons meer dan we vaak beseffen. Bovendien blijft de zee adembenemend mooi. Tijd om terug te geven! Deze 10 merken zetten zich in voor schonere oceanen.
Niets zo fascinerend als oceanen. Er leven meer wezens in dan we ooit zullen ontdekken. Nooit zullen we sterker zijn dan de golven. En dan die rust die de zee al-tijd brengt… Logisch dat de oceanen een eigen wereldwijde ‘feestdag’ hebben: World Ocean Day. Al bestaat deze dag natuurlijk niet alleen om de zeeën te vieren.
Een lang verhaal kort: komen we niet in actie, dan veranderen de levendige oceanen in een soort blauwe woestijnen. Onder andere de plastic soep, vervuiling door pesticiden en niet-duurzame visserij verslechteren de conditie van de oceanen en zorgen ervoor dat er steeds meer vissen en planten uitsterven. De o zo belangrijke natuurlijke balans verdwijnt, wat uiteindelijk impact heeft op de hele aarde.
Maar er is hoop! Door andere keuzes te maken, kunnen we samen de gezondheid van de oceanen herstellen. Bijvoorbeeld door minder plastic te gebruiken, afval te scheiden en langer met je spullen te doen. Én door merken te steunen die zich hard maken voor gezonde oceanen.
Kies je voor duurzamere merken, dan kies je indirect al een beetje voor schonere oceanen. Maar sommige merken doen nét die stap extra voor de zee. We geven tien voorbeelden.
Van al het plastic dat in de oceaan drijft, richten visnetten de meeste schade aan. Patagonia ontwikkelde een materiaal dat voor 100% uit gerecyclede visnetten bestaat: NetPlus. Aanvankelijk gebruikte Patagonia visnetten om de rand van trucker hats te verstevigen; inmiddels zit het materiaal ook in onder meer hoodies, parka’s en de 3-laags Granite Crest-hardshelljas.
NetPlus is een samenwerking tussen Patagonia en Bureo, een bedrijfje dat al vóór dit project werkte aan minder netten in de zee. Bureo betaalt Zuid-Amerikaanse vissersgemeenschappen een eerlijke prijs om de netten te verzamelen.
Foto: Patagonia
Koop je iets van Vaude, dan weet je zeker dat je hier voorlopig mee vooruit kunt. Al Vaude’s producten zijn namelijk van bijzonder hoge kwaliteit. Daarnaast hebben vrijwel alle producten een Green Shape-label, dat staat voor een milieuvriendelijk, (multi)functioneel product, gemaakt uit duurzame materialen. Vaude gebruikt een breed scala aan gerecyclede en biobased materialen, waaronder gerecyclede PET-flessen en visnetten.
Natúúrlijk kan Blue LOOP Originals niet ontbreken in dit lijstje. Het merk verwerkt afgedragen kledingstukken en petflessen in bijvoorbeeld T-shirts, jassen en accessoires. En dat is goed nieuws, want dat betekent minder afval op aarde en in de oceanen!
Samen met Blue LOOP Originals ontwikkelde Bever de Buitenmens-collectie, gemaakt van bij ons ingeleverde outdoorproducten.
Meer dan de helft van BUFF’s collectie is gemaakt van gerecyclede materialen, zoals de vezels van plastic flessen. De Coolnet UV+ en de Original bestaan zelfs voor 95 procent uit gerecycled polyester! BUFF organiseert bovendien beach cleanups en oceaanexpedities voor studenten. Want jong geleerd…
Ook adidas vormt afval om tot nieuw, bruikbaar materiaal. Hiervoor werkt het merk samen met Parley, een organisatie die aangespoeld plastic van stranden en uit baaien haalt. Van dit plastic maakt adidas Primeblue-garen. Het garen bestaat voor de helft uit plastic afval. Voor elk(e) Primeblue-shirt, -jack, -pet of paar schoenen wordt er nog meer plastic opgeruimd van de stranden.
Foto: adidas
In 2030 wil Odlo een 100% duurzaam merk zijn. En wij denken dat ze dit gaan waarmaken! We zijn onder de indruk van het Performance Warm Eco- en Active Warm Eco-sportondergoed, dat bestaat uit onder andere gerecycled polyester, elastaan uit productieafval en petflessen. Om één Active Warm Eco-basislaag te produceren, gebruikt Odlo gemiddeld dertien gerecyclede petflessen van 0,5 liter!
Ken je Ternua al? Dit merk is nieuw in onze collectie en weet van wanten. Dankzij hun REDCYCLE-project gebruikt Ternua afgedankte visnetten die anders onze natuurlijke omgeving zouden vervuilen om een nieuwe gerecyclede nylonstof te creëren. Zo veranderen ze visnetten in duurzamere broeken.
Minder plastic flessen die over de toonbank gaan = minder plastic flessen die in de zee en op de stranden kunnen belanden. Het zijn bedrijven als Dopper die ons helpen om elke dag duurzamere keuzes te maken. Eén flesje steeds weer vullen in plaats van steeds weer nieuwe flesjes kopen, bijvoorbeeld. En door zo’n hervulbare Dopper te komen, steun je ook nog eens drinkwaterprojecten in Nepal.
Ook Helly Hansen helpt plasticvervuiling in de oceaan te verminderen. Het merk maakt namelijk producten met zogenaamd Ocean Bound-plastic. Dit is plastic dat binnen 50 kilometer van de kustlijn is gevonden in regio’s waar afval slecht wordt beheerd. Op dit moment vallen de materialen uiteen in twee stromen: polyamide en polyester (daarover lees je hier meer). Het plastic wordt gerecycled en gebruikt in een reeks collecties van Helly Hansen. Deze Ocean Bound-producten bestaan voor minimaal 50% uit gerecyclede materialen! Dat zorgt niet alleen voor schonere oceanen, maar ook voor een kleinere CO2-uitstoot.
Misschien voelt het als een druppel op een groeiende plaat om bewust voor bepaalde merken te kiezen, afval te scheiden of plastic uit je leven te bannen. Maar echt: alleen samen kunnen we het tij keren en de oceanen de ruimte geven om te herstellen. Buiten is zo goed voor ons, laten wij ook goed zijn voor buiten!
Onze liefde voor buiten motiveert ons elke dag weer om Bever nog duurzamer te maken. Benieuwd wat we doen?