We zijn gek op buiten! En dus proberen we de wereld elke dag een beetje mooier en toegankelijker te maken. Bijvoorbeeld door duurzamere, verantwoorde merken in te kopen. Benieuwd welke? We noemen er zes!
Onze liefde voor buiten motiveert ons bij Bever elke dag weer om onze bedrijfsvoering te verduurzamen. Dat doen we onder meer door bewust kopen te stimuleren, je op maat te adviseren en kwalitatieve producten te verkopen. Gaat er onverhoopt toch iets stuk dan doen we er alles aan om het voor je te repareren. Weggooien vinden we zonde. Je kunt daarom je oude uitrusting inleveren bij een van onze Buiten-Gebruikt inleverpunten in de winkels. Deze geven we op verschillende manieren een tweede leven.
Voor onze collectie kopen we zoveel mogelijk in bij duurzamere merken die eerlijk werken. We geven een paar voorbeelden van merken die jou een bewustere keuze bieden.
Je kent Vaude vast van de fietsgear, maar wist je ook dat dit merk bijzonder milieuvriendelijk is? Het is zelfs een van de meest milieuvriendelijke fabrikanten van Europa voor functionele producten voor outdoor- en bikesport! In haar missie om zo duurzaam mogelijk te produceren heeft de Duitse fabrikant het Green Shape Label in het leven geroepen. Binnen dit label worden alleen milieuvriendelijke producten verkocht. Producten die niet alleen op duurzamere wijze, maar ook op een sociaal verantwoorde wijze zijn geproduceerd. Met oog voor mens, dier en milieu. Het Green Shape Label heeft Vaude zelf ontwikkeld, maar wordt door de zogenoemde Grüner Knopf erkend. Dit wil zeggen dat de producten onafhankelijk getest en gecertificeerd worden.
Vaude's producten bestaan uit milieuvriendelijke materialen en worden energiebesparend en hulpbronnenefficiënt (zonder gevaarlijke substanties) verwerkt. Vaude gebruikt veel gerecyclede materialen, natuurlijke materialen (bijvoorbeeld hennep en biokatoen) en bio-kunststoffen. Verder zorgt het merk voor eerlijke lonen en goede arbeidsomstandigheden voor wie de producten maakt.
Ride, protect en share: de kernwaarden van Picture. Ontstaan uit de onvoorwaardelijke liefde van de drie Franse vrienden Julien, Jeremy en Vincent voor snow- en skateboarden. Het merk is vastbesloten om klimaatverandering tegen te gaan. Zo biedt Picture een levenslange reparatiegarantie, maakt gebruik van milieuvriendelijkere materialen en blijft voortdurend hun producten innoveren om de impact op het milieu te verkleinen.
En daar heeft Picture flinke stappen ingezet. Alle technische kledingstukken uit de herfstcollectie dit jaar zijn onderdeel van het circulaire programma van het merk. Stuk voor stuk worden deze gemaakt van gerecyclede kleding en stofresten die tijdens het productieproces van textiel zijn ontstaan. Hierdoor wordt niet alleen overproductie een halt toegeroepen, maar wordt ook minder gebruik gemaakt van de energiebronnen van onze aarde. Benieuwd naar de collectie? Scrol dan snel naar beneden voor twee toppers uit het assortiment!
Het populaire Patagonia loopt voorop op het gebied van duurzame productie van kleding door onder meer het brede gebruik van gerecyclede materialen. Het merk is ook behoorlijk activistisch. Zo steunt het jongeren die protesteren tegen olieboren, brengt het mensen bij elkaar die in actie willen komen voor het klimaat en klaagt het gerust de president aan als dit nodig is voor een milieugerelateerde zaak. Via Action Works, een platform van het merk, kan iedereen zich aansluiten bij lokale milieu-initiatieven.
Daarnaast initieerde Patagonia ‘1% for the Planet’. Al sinds 1985 reserveert het merk 1% van al zijn opbrengsten voor het herstellen van de natuur. Het stimuleert andere bedrijven om dit ook te doen. In 2022 maakte Patagonia van de aarde de enige aandeelhouder. De opbrengst van het merk gaat voortaan naar het behoud van onze planeet.
Ayacucho is exclusief verkrijgbaar bij Bever en maakt kleding en uitrusting voor het complete (dagelijkse) buitenleven. De collectie wordt op een zo duurzaam mogelijke manier geproduceerd, met het oog om zo lang mogelijk mee te gaan.
Mooi weetje: Ayacucho steunt de stichting Solid International. Deze organisatie verbetert de leefsituatie van de bewoners van de Peruaanse streek Ayacucho en inwoners uit achtergestelde regio’s in Kenia en India. Van elk verkocht Ayacucho-product gaat 1% van de opbrengst naar projecten die kwetsbare gezinnen en tieners ondersteunen.
De naam van dit merk verklapt al wat het doet voor het milieu. Voor elk product dat verkocht wordt, plant tentree tien bomen. Hoe tof is dat? In 2030 wil het merk een miljard bomen geplant hebben. Dit helpt ons ecosysteem om zich te herstellen. Tentree gelooft dat duurzamer leven niet ingewikkeld hoeft te zijn en stimuleert iedereen om simpele keuze te maken die goed zijn voor het milieu. Denk aan de fiets pakken en een herbruikbare boodschappentas gebruiken.
Hier komt bij dat elk tentree-product gemaakt is van een milieuvriendelijk weefsel, zoals biologisch katoen of tencel, dat superlang meegaat. Bovendien zorgt het merk voor veilige, eerlijke omstandigheden bij de productie van zijn kleding.
We hebben het voor elkaar: een kledingcollectie, gemaakt van gebruikte outdoorproducten die zijn ingeleverd bij Bever. De Buitenmens-collectie is een unieke samenwerking tussen Bever en Blue LOOP en is een eerbetoon aan, zoals de naam al weggeeft, ‘de Buitenmens’. De kledinglijn bestaat uit mooie kleding, gemaakt van jouw gebruikte items.
Zo’n gerecyclede kledingcollectie ontstaat natuurlijk niet zomaar. De kleding is het resultaat van een uitgebreid proces. Een proces dat begint bij… jou! Hoe dat zit, leggen we hier uit.
Check ook onze nieuwe lijn onderhoudsproducten, die bestaat uit natuurlijke materialen: Buitenmens Care.
In dit blog zetten we zes van onze merken in het zonnetje die een bewustere keuze zijn, maar er zijn er nog veel meer! Denk aan Blue Loop Originals, Ternua, CORTAZU en icebreaker. Lees hier meer over duurzaamheid bij Bever en check meer mooie merken in onze winkels.