50 jaar Patagonia: outdoormerk met een missie

Een levenslange klimpassie, wat tweedehands gereedschap en een Schots rugbyshirt. Wat dit allemaal met Patagonia te maken heeft? Meer dan je op het eerste gezicht denkt. Dit jaar viert het iconische outdoormerk z’n 50-jarig bestaan. 

 

“We’re in business to save our home planet.” Met deze woorden schonk Patagonia-oprichter Yvon Chouinard zijn bedrijf aan de aarde. De opbrengst van het merk gaat voortaan naar het behoud van onze planeet. Een missie die Chouinard aan het hart gaat en vanaf het begin als een groene draad door Patagonia loopt.

Uit de kofferbak

Als 14-jarig jochie komt Chouinard in aanraking met klimmen. Een middag abseilen in de Californische kliffen ontketend een klimpassie voor het leven. Elk vrij uurtje brengt de jonge Yvon door in de rotsen en leert ‘big walls’ te bedwingen. En dat vraagt om betere gear. In 1957 tikt de handige klimliefhebber wat tweedehands gereedschap van een smid op de kop.
 

Chouinard raakt bedreven in de kunst van het smeden. Van oude messen maakt hij pitons. Het duurt niet lang voordat de metalen rotshaken in het oog springen bij medeklimmers. Voordat Chouinard het in de gaten heeft, is er een heuse handel in zijn pitons ontstaan. Vanuit de kofferbak van zijn auto brengt hij ze aan de man, terwijl hij surfend de Californische kust afreist. 

Liefde voor buiten

In 1965 richt hij samen met klimvriend Tom Frost Chouinard Equipment op. Met succes. In vijf jaar tijd groeit de onderneming uit tot grootste fabrikant van klimuitrusting in Amerika. Maar het succes kent ook een schaduwzijde. De pitons beschadigen de rotsen. Het veelvuldige hameren bij het bevestigen en verwijderen van de haken tast de stenen flink aan. Daarom besluiten Chouinard en Frost de handel in pitons terug te schroeven en een nieuw milieuvriendelijk alternatief op de markt te brengen. De eerste grote stap van Chouinard op het gebied van duurzaamheid en zeker niet de laatste. 

Schot in de roos

Tijdens een klimtrip in Schotland koopt Chouinard een rugbyshirt. Gemaakt om de grillen van de rugbysport te doorstaan, maar ook opgewassen tegen schurende rotswanden. Terug van zijn reis blijft de fervente klimmer het kledingstuk dragen. Het rood-blauw gestreepte overhemd valt op bij zijn klimvrienden en is een Schot in de roos. 😉
 

Chouinard besluit de rugbyshirts te importeren. Om de gloednieuwe kledinglijn te onderscheiden van Chouinard Equipment verkoopt hij deze onder de naam Patagonia. Vernoemd naar het ruige natuurgebied in Zuid-Amerika. 


Patagonia Torrentshell: de ultieme metgezel voor jouw buitenavonturen

Niet voor niets behoort de Patagonia Torrentshell tot de uitrusting van veel buitenliefhebbers. De iconische hardshell is in de wieg gelegd om je buiten maximaal van comfort te voorzien en te beschermen tegen de elementen. Patagonia heeft de klassieker in een nieuw en duurzamer jasje gestoken. De vernieuwde Torrentshell 3L is gemaakt van 100% gerecycled materiaal en uitgerust met het eigen 3-laags H2No-membraan van Patagonia. Het PFC-vrije membraan bezit een hoog ademend vermogen en waterdichtheid. Gecombineerd met de ventilatieritsen onder de armen, extra stormflappen bij de rits en ruime opbergzakken is de Torrentshell de ideale metgezel voor al je buitenactiviteiten.




1% for the planet

Rond dezelfde tijd ondersteunt Patagonia voor het eerst een milieu-initiatief. Door de komst van twee dammen is het waterleven in de nabijgelegen Ventura-rivier bedreigd. Nieuwe bouwpannen drijven de al fragiele natuur nog meer in het nauw. Gelukkig steken lokale natuurliefhebbers daar een stokje voor en houden met de hulp van Patagonia de bouwplannen tegen.  
 

Vanaf dat moment staat Patagonia kleine milieubewegingen bij en helpt bij het herstellen van leefgebieden. In 1986 besluit Chouinard de steun te vergroten en elk jaar 10% van de winst aan milieugroepen te doneren. Dat wordt later verhoogd naar jaarlijks 1% van de omzet. Sindsdien is Patagonia deze belofte elk jaar nagekomen. Met de oprichting van 1% for the planet wil Chouinard andere bedrijven inspireren hetzelfde te doen om zich samen in te zetten voor Moeder Aarde. 

Het tij keren

Voor het 50-jarig bestaan blikt Patagonia vooruit naar het leven op aarde en blijft zich volop inzetten voor het behoud van onze natuurschatten. Met de Oceans-campagne maakt Patagonia zich sterk om een eind te maken aan bottom trawling (boomkorvisserij). Bij deze visserijmethode worden sleepnetten over de zeebodem getrokken. Met alle gevolgen van dien.
 

Het zeeleven wordt zo ernstig verstoord en de bodem omgewoeld, wat het kwetsbare ecosysteem niet ten goede komt. Patagonia wil het tij keren en zamelt handtekeningen in om een petitie te overhandigen aan de Europese Unie. En jij kunt hierbij helpen door deze te ondertekenen. Door samen op te trekken, kunnen we het verschil maken. Of zoals Chouinard het zegt: “We’re in business to save our home planet.”

Buiten heeft je nodig

Buiten ben je op je best. Je beleeft er toffe avonturen, komt een oneindigheid aan natuurschoon tegen en laadt weer helemaal op. Maar buiten heeft ons ook nodig. Kleine aanpassingen maken al een wereld van verschil. Met deze 5 tips help je de natuur een handje en met de 7 principes van Leave No Trace ga je bewuster op pad. Zo kunnen we nog lang genieten en op avontuur in de buitenlucht. 

Door Bever Klantenservice • Bijgewerkt 03-10-2023

Cookies voor jouw ervaring

Bever.nl maakt gebruik van marketing, analytische en functionele cookies en vergelijkbare technologieën. Ook derden en sociale netwerken kunnen cookies plaatsen via onze website. Als je op “accepteren” klikt, ga je hiermee akkoord. Je kan voorkeuren ook wijzigen en wij slaan jouw keuze twee jaar op. Direct je keuze wijzigen? Dat kan via de cookie policy button onderaan alle pagina's.