1976. Natuurfotograaf Fred van Olphen maakt met zijn vrouw Mous een 800 kilometer lange kanotocht over de Yukon rivier in Noord-Amerika. Al voor deze trip gaat hij op expeditie naar onder andere Spitsbergen. Het zijn reizen waarvoor hij licht en compact materiaal nodig heeft – materiaal dat nog niet zo makkelijk te vinden is. Zo ontstaat het idee voor een eigen winkel.
Op de Yukon bedenkt Fred in twee weken tijd een concept. De naam en het logo moeten een mooi dier zijn. Eerst denkt de avonturier aan een eland met een imposant gewei, maar dan spotten hij en Mous bevers. Het is een eureka-moment. “De bever trekt eropuit om eten te vinden, of een plek voor een nieuwe burcht. Hij past bij onze mindset, bij het zwerven over de wereld.”
“DE BEVER PAST BIJ ONZE MINDSET, BIJ HET ZWERVEN OVER DE WERELD.”
Met de bever op zijn netvlies (en op zijn camerarol) is het concept van Fred bijna rond. Hij wil een winkel starten die anders is dan de ‘gevestigde orde’. Hij wil niet de zoveelste winkel met hetzelfde assortiment. En dus kiest hij ook als naam niet voor het veelgebruikte ‘outdoor’ of ‘buitensport’. Bever Zwerfsport is geboren.
©Thijs Tuurenhout
In 1977 openen de deuren van de allereerste Bever Zwerfsport, aan de Regentesselaan in Den Haag. Het is een kleine winkel die zich vooral focust op kano’s (die zijn op dat moment ‘in’), tenten, kampeerspullen en bergsport. Maar wat Bever Zwerfsport echt onderscheidt, is de focus op lichtgewicht gear.
Het is niet de ambitie van Fred van Olphen om meerdere winkels te openen. Maar na 3 jaar doet zich plotseling de gelegenheid voor om outdoorwinkel Mentora in Rotterdam over te nemen. Het gaat Fred niet zozeer om Mentora als winkel, maar vooral om de lichtgewicht, duurzame tenten die zij maken.
Na 5 jaar verhuist Bever Zwerfsport in Den Haag van de Regentesselaan naar het Calandplein. Op dat moment is dit met 2500 m2 de grootste outdoorwinkel van Europa! Al snel openen ook de deuren van een derde Bever Zwerfsport in Utrecht.
In 1998 wordt de gloednieuwe website www.bever.nl gelanceerd. Je vindt er productinformatie, links naar fabrikanten en reisverhalen van anderen. Ook is er een 'koffiehoek', waarin je onder meer contact kunt leggen met andere buitenliefhebbers en uitrusting te koop kunt aanbieden.
In 2001 is het aanbod outdoorkleding voor vrouwen erg klein. Ook in Bever Zwerfsport-winkels. Fred van Olphen bedenkt daarom Women's Outdoor World (WOW), een winkel met functionele en mooie outdoorkleding voor vrouwen. Er openen winkels in Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam. Daarnaast wordt in een aantal Bever Zwerfsport-winkels een speciale WOW-hoek ingericht.
Het Belgische A.S. Adventure neemt Bever Zwerfsport over en wordt hiermee marktleider in de Benelux. De reden van de overname is de goede naam: Bever Zwerfsport staat dan al jaren bekend om technische outdoorproducten en buitengewoon advies. Ironisch genoeg sluit kort na de overname het enige filiaal van Bever in België.
De website van Bever was in eerste instantie niet meer dan een digitaal prikbord. In 2011 komt de grote omslag: Bever.nl is dan een webshop. Wat klein begint, groeit razendsnel uit tot een plek om producten te bestellen, buiteninspiratie te zoeken en vragen te stellen aan Buitenexperts.
De winkels van Bever zijn aangekleed om de klant onder te dompelen in mooie spullen voor ieder buitenavontuur. Dat is altijd zo geweest. Maar in 2013 is het tijd voor vernieuwing. Een modernere winkel, maar met diezelfde gemoedelijke sfeer die je gewend bent. Stap voor stap steken we alle winkels in een nieuw jasje. Dat wil zeggen: nieuwe kleuren, andere meubels en de mogelijkheid om op schermen een uitgebreider, online assortiment in te zien.
Bever valt herhaaldelijk in de prijzen. In 2016 wordt de Cross Channel Award in de wacht gesleept en in 2018 roept Google Bever uit als beste omnichannel-retailer van Europa. Daarnaast wint Bever meerdere malen de Retailer of the Year-award en de Webshop Awards the Netherlands in de categorie Outdoor. Ook voor het jaar 2021-2022 mag Bever zich in deze categorie de Beste Winkelketen van Nederland noemen!
Sinds de allereerste Bever-winkel in 1977 is er veel veranderd. Maar één ding blijft hetzelfde: Bever is nog altijd dé buitenspecialist van Nederland. Ons 45-jarig jubileum vieren we met de Bever Buitenblijvers. Deze speciale producten zijn in de afgelopen 45 jaar uitgegroeid tot iconen in de outdoorwereld. Daarom zijn ze niet meer weg te denken uit het assortiment van Bever. En uit jouw eigen collectie! Kom snel langs en vier ons jubileum met de Bever Buitenblijvers.
Black Friday had voor ons altijd al een zwart randje. De stuntprijzen op deze dag leiden tot veel (onnodige) aankopen – en meer consumeren betekent meer produceren. In 2021 lanceren we daarom ons alternatief voor Black Friday: For Future Fridays. Met gratis schoenonderhoud en kledingreparatie leggen we de focus op de betere keuze: kiezen voor het product dat je al hebt. Na een succesvolle eerste editie wordt For Future Fridays een jaarlijks terugkerend event.
Als eerste retailer in Nederland openen we in 2022 onze eigen recyclestraat, later omgedoopt tot de Bever Hergebruikstraat. Hierin sorteren we alle kleding en producten die worden ingeleverd in onze winkels. Vervolgens gaan de items mee in verschillende recyclestromen, waardoor ze een passend tweede leven krijgen en niet zomaar op de afvalberg belanden. Producten die opgelapt kunnen worden, repareren we in ons gloednieuwe Reparatie-atelier.
Zorg goed voor je product en het gaat langer mee. Het is een boodschap die we vaak verkondigen. Daarom lanceren we in het voorjaar van 2023 Buitenmens Care: een lijn onderhoudsproducten zonder schadelijke chemicaliën die biologisch afbreekbaar is.
Buiten ben je op je best. En om te genieten van buiten hoef je niet ver te gaan. Om dat te laten zien, organiseren we in 2023 de Bever Dutch Mountain Trail: een 101 kilometer lange wandeling met 3000 hoogtemeters, verdeeld over drie dagen. Alle plekken zijn razendsnel uitverkocht en bijna alle deelnemers weten op zondag 14 mei de finish te halen voor de Bever-winkel in Maastricht.