Pijnacker, 14 oktober 2022
Buitenwinkel Bever is tijdens het ABN AMRO Retailer of the Year Gala uitgeroepen tot ‘Sustainable Retailer of the Year’ 2022-2023. Volgens de vakjury is Bever een voorloper en heeft de retailer de afgelopen tijd de leiding genomen om uitstroom van outdoorkleding beter te organiseren. Mede dankzij een eigen recycleproces, hoge designprincipes en repairservices inspireren zij klanten en medewerkers duurzamere keuzes te maken.
In 2017 is de vakprijs ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ geïntroduceerd. Hierbij bepaalt een jury samen met vakgenoten welke retailer in Nederland het beste presteert op het gebied van duurzaamheid. De winnaar van de prijs werd voor vijftig procent bepaald door het juryoordeel en voor vijftig procent door de stem van het publiek tijdens de categorie uitreiking. De jury bestond dit jaar uit afgevaardigden van ABN AMRO, MVO Nederland, Fairtrade Nederland, Zeeman, Yoghurt Barn en Q&A.
Albert Scholte ziet de award als een belangrijke waardering voor de inspanningen die het bedrijf de afgelopen jaren op het gebied van duurzaamheid heeft geleverd. “Als outdoorspecialist willen we mensen inspireren richting buiten, maar voelen we ons ook verplicht om voor buiten te zorgen. Zonder buiten is er tenslotte geen Bever. Als retailer hebben we de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat consumenten niet maar ondoordacht blijven kopen. We willen ze juist inspireren om bewuste keuzes te maken.”
“We hebben met elkaar het geloof dat we op de juiste weg zijn”, vult Duurzaamheidsmanager Christian de Jong aan. “Maar onze duurzame reis is er wel een van vallen en opstaan. Ik ben heel trots dat we ons als retailer wagen op onontgonnen terrein. Maar tegelijkertijd zijn we natuurlijk verre van perfect en proberen we het altijd beter te doen. Duurzaamheid is een complex thema met veel verschillende nuances en soms is het lastig om dat goed over te brengen. Daarom zijn we heel blij met het winnen van de ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year Award. Een mooie bevestiging die hopelijke andere retailers inspireert om hetzelfde te doen.”