Blue LOOP Originals, Sympany, FastFeetGrinded, Fraenck, Sheltersuit, de NKBV en Clean Climber Foundation hebben zich al aangesloten
Pijnacker, 20 april 2022
Buitenwinkel Bever presenteert vandaag als initiatiefnemer een nieuw Circulair Samenwerkingsverband dat inmiddels door acht bedrijven is ondertekend. Met het ondertekenen van het Circulair Samenwerkingsverband Outdoorindustrie (CSO) committeren de retailer en haar ketenpartners zich aan het aanzienlijk verlagen van de textiel afvalberg. De deelnemers hopen met het initiatief andere retailers te inspireren om zo gezamenlijk de doelstellingen van het VN-Klimaatakkoord en het Nederlandse ‘Beleidsprogramma Circulair Textiel’ versneld te bereiken.
De noodzaak van het Circulair Samenwerkingsverband behoeft volgens de initiatiefnemer niet veel uitleg. De afvalberg van kleding en schoenen blijft groeien en de Corporate Carbon Footprint van de deze industrie wordt op zo’n 10 procent van de totale wereldwijde CO2-uitstoot geschat. Dit is meer dan die van de hele luchtvaart- en maritieme industrie samen. Daarnaast zijn watergebruik en de afscheiding van microplastics een groot probleem. Circulaire initiatieven hebben een grote, positieve impact op deze uitdagingen.
Ron van de Wiel, die namens Blue LOOP Originals het CSO heeft ondertekend: “De textielindustrie is nu nog een van de grootste vervuilers; om de klimaatdoelstellingen te halen moeten we daarom alles op alles zetten om deze sector te verduurzamen. De huidige leden zetten zich hier al jaren actief voor in, maar het kan altijd nog beter en sneller. Als netwerk willen we een signaal afgeven aan de hele outdoorindustrie dat ze klimaatbescherming serieuzer moet nemen dan tot nu toe het geval is en snel en resoluut actie moet ondernemen om onze industrie duurzamer te maken. Wij nodigen dan ook iedereen uit om zich bij ons netwerk aan te sluiten.”
De leden van het nieuwe samenwerkingsverband willen samen voor een betekenisvolle impact zorgen door consumenten te helpen consuminderen en door het bieden van goede end-of-lifeoplossingen. Van het helpen en stimuleren van verduurzaming van merken tot aan het ‘opvoeden’ van de consument; en van het onderhouden van producten tot aan het inzamelen en verwerken wanneer ze het einde van de levensduur hebben bereikt. Bever zal als retailer en initiatiefnemer van het samenwerkingsverband een verbindende rol spelen tussen alle leden. Ieder lid heeft een contract ondertekend waarmee het zich als volgt committeert:
Het CSO is niet de eerste duurzame actie van de buitenwinkel, die dit jaar 45 jaar bestaat. Naast de introductie van een eigen duurzame kledingcollectie “Buitenmens” en Our Planet-keurmerk sloot eind vorig jaar moedermaatschappij Yonderland (voorheen A.S.Adventure Group) zich aan bij het Outdoor Retailer Climate Commitment (ORCC), een open netwerk van Europese outdoorretailers. Nadat was gebleken dat dit Europese akkoord niet door andere Nederlandse retailers werd ondertekend, besloot Bever een Nederlands initiatief te starten.
Albert Scholte, CEO Bever: “Als dé buitenwinkel van Nederland zet Bever zich in om zoveel mogelijk mensen actief naar buiten te laten gaan. Want buiten ben je nu eenmaal op je best. Maar we weten dat buiten kwetsbaar is. Onze liefde voor buiten motiveert ons om Bever elke dag een stukje duurzamer te maken. Daarom willen wij koploper zijn in het stimuleren en waarmaken van levensduur verlengende en circulaire initiatieven in de outdoorindustrie. Dit kunnen wij natuurlijk niet alleen, daarom we willen middels dit samenwerkingsverband nog duidelijker onderstrepen dat we als Bever ons committeren aan doelen om de outdoorindustrie te verduurzamen.”
Fred van Olphen begon in 1977 met Bever om mensen aan te moedigen naar buiten te gaan. Die missie heeft het bedrijf in 2023 nog steeds. Wij geloven erin dat buiten iedereen op z’n best is. We vinden er rust, energie en vooral onszelf. Buiten is goed voor ons. En daarom zijn wij ook goed voor buiten. Hier ligt onze rol op maatschappelijk vlak. Dat begint met het juiste advies van onze 800 Buitenexperts, waardoor je als klant altijd de juiste keuze maakt. Voor meer informatie: https://www.bever.nl/duurzaam.html.
Blue LOOP Originals, duurzaam kledingmerk van Nederlandse bodem, ontwerpt en produceert kleding van gerecyclede en natuurlijke grondstoffen. Sinds 2013 ontfermt deze lokale recycleheld uit Hof van Twente zich over het lot van de constant groeiende berg textielafval. De missie van het merk luidt ‘WORN to REBORN’, waarbij oude, versleten kleding en afgedankt textiel een hoogwaardig tweede leven krijgen. Op deze manier wordt er minder textielafval verbrand en wordt er meer kleding gerecycled binnen Europa.
Sympany werkt aan een circulaire textielketen om bij te dragen aan een duurzame wereld en aan behoud van grondstoffen. Sympany geeft goed door, nu en in de toekomst. Door textiel in te zamelen, te sorteren en te verkopen wordt ingezet op maximaal hergebruik en recycling daarvan. Het doel is om al het ingezamelde textiel een nieuwe bestemming te geven. Sympany is ambitieus en, omdat het een stichting is, niet gericht op het maken van winst. Het geld dat verdiend wordt met de verkoop en recycling, wordt gebruikt voor innovaties om de textielketen circulair te maken. Samen maken we een circulaire textielketen tot norm!
FastFeetGrinded heeft als doel de schoenindustrie te vereanderen. Zij hebben een machine ontwikkeld die schoenen uit elkaar haalt en in verschillende grondstoffen uitsorteert. Deze grondstoffen worden gebruikt voor nieuwe schoenen, sportmatten en andere toepassingen.
Fraenck werkt actief aan een inclusieve en schone wereld. Voor iedereen de kans om zichzelf te ontwikkelen. Sociaal en duurzaam ondernemen is de nieuwe norm. Het atelier is gespecialiseerd in het upcyclen van materialen.
Sheltersuit gelooft dat iedereen warmte, bescherming en waardigheid verdient. Daarom ontwerpen en produceren ze multifunctionele producten die direct onderdak bieden aan mensen die dakloos zijn. Dit is geen vervanging voor het vinden van een huis, maar een aanvulling op wanneer je geen andere keuze hebt.
De NKBV verbindt mensen met een passie voor bergwandelen, alpinisme en sportklimmen. Het hele jaar door, een leven lang. De NKBV geeft vorm aan het verlangen om hoogte te beleven. Samen, op alle niveaus, gedreven en met respect. Voor haar leden wil de NKBV bergen verzetten. Zij zetten zichzelf in om leden bewust te maken van de schoonheid van de berggebieden en de kwetsbaarheid daarvan. De bewustwording heeft een positieve ecologische, sociale en economische impact op deze omgeving.
Stichting Clean Climber wil klimmen laten bestaan voor toekomstige generaties. Dit doen zij door te werken aan de juiste balans tussen de klimsport en de natuur. Het opruimen van klimgebieden, hergebruiken van klimproducten en het werken aan bewustwording bij klimmers zijn hier de belangrijkste facetten van.